Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Biuro prasowe Muzeum Gdańska

Fotografia ukazuje widok na Długi Targ w Gdański i białą fasadę Dworu Artusa z trzema wielkimi oknami oraz długim płaskim szczytem z balkonem. W tle sąsiadujące kamienice. W dolnej części zdjecia fragment ułożonego z płyt chodnika Długiego Targu.
Zdjęcie portretowe: dr Andrzej Gierszewski

dr Andrzej Gierszewski
Muzeum Gdańska

Data publikacji 12:12

XVI-wieczne obrazy z Dworu Artusa pod lupą specjalistów?

Muzeum Gdańska poszukuje wykonawców badań konserwatorskich i technologicznych zachowanych obrazów z Dworu Artusa w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ”Badanie polskich strat wojennych 2019”. W ramach podjętych działań Muzeum wyda 3 katalogi obejmujących straty wojenne dla Ratusza Głównego Miasta, Domu Uphagena i Dworu Artusa.

Przed drugą wojną światową w Ratuszu Głównego Miasta, Dworze Artusa, czy Domu Uphagena przechowywano wiele cennych zabytków. Niektóre strawił ogień, część wywieziono pod koniec wojny w obawie przed nalotami alianckimi, albo, już po jej zakończeniu, poza granice kraju. Opracowując katalogi strat wojennych, które ukażą się pod koniec 2020 r., poddamy specjalistycznym badaniom łącznie 11 oryginalnych obrazów z pięciu ław znajdujących się w Dworze Artusa. Zdecydowana większość z nich to niezwykle cenne dzieła z końca XVI w. Po raz pierwszy zobaczymy je w nowym świetle i pozyskamy dane, które pomogą nam zrozumieć i lepiej chronić zabytki związane z historią Polski i Gdańska – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.

Badania konserwatorskie i technologiczne zachowanych obiektów mają ułatwić ustalenie pochodzenia, rodzaju wykorzystanych materiałów, budowy i szczegółowego datowania obiektów. Pierwsze będą obejmować badania nieniszczące, które określą ogólny stan istniejących obiektów, ich budowę technologiczną, a także zakres niezbędnych badań wymagających pobrania próbek. Wśród zadań przewidziano rejestrację obrazów w świetle dziennym, odbitym, czy  fluorescencji wzbudzonej w UV, kolorowej podczerwieni, a także rejestrację obrazów termicznych i profili radarowych. W drugim etapie zostaną pobrane próbki do badań fizyko-chemicznych, zbadane warstwy malarskie wraz z badaniami pigmentów i spoiw.

Oferty będą przyjmowane do 31 marca 2020 r. Prace powinny zakończyć się do 15 czerwca 2020 roku.

Projekt „Weryfikacja, przygotowanie do druku i wydanie strat wojennych Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa i Domu Uphagena” został dofinansowany w ramach programu Badanie Polskich Strat Wojennych 2019. Całkowita wartość projektu to 209 741 zł, z czego 156 666 zł dofinansowuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://bip.muzeumgdansk.pl/zamowienia/bez-pzp/szczegoly-zamowienia/news/muzeum-gdanska-poszukuje-wykonawcow-badan-konserwatorskich-i-technologicznych-zachowanych-obrazow-z/

 

Spis obrazów do badań konserwatorskich do projektu - badanie strat wojennych:

1. Ława Trzech Króli

Autor nieznany, Sąd Salomona, 1568 r., deska, tempera

Autor nieznany, Wyrok króla Kambyzesa, 1568r., deska, tempera

Autor nieznany, Chrystus i jawnogrzesznica, 1568r.,deska, tempera

 2. Ława św. Krzysztofa

Louis de Sy, Przejście Żydów przez Morze Czerwone - Początek drogi, 1856 r., deska, olej

Louis de Sy, Przejście Żydów przez Morze Czerwone - Zakończenie drogi ze zwłokami Józefa, 1856 r., deska, olej

 3. Ława św. Reinholda

Andreas Stech, Wojownik rzymski, 1690 r., płótno, olej

Louis de Sy, Zaślubiny św. Rajnolda z córką królewską Klarysą, 1858/59, deska, tempera

 4. Ława Malborska

Lukas Ewert, Pochód triumfalny króla Kazimierza IV Jagiellończyka, 1585 r., deska, tempera

Lukas Ewert, Sześciokonny rydwan króla Kazimierza Jagiellończyka w otoczeniu świty, 1585 r., deska, tempera

 5. Ława Sądowa

Warsztat Antona Möllera, Alegoria warunków sądu sprawiedliwego, 1588, deska, tempera, olej

Warsztat Antona Möllera, pary herbów 12 Ławników, 1588 r., deska, tempera