Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Biuro prasowe Muzeum Gdańska

Grafika. Na czarnym tle z obu stron dwie twarze kobiece z bursztynu zwrócone twarzami ku sobie. W środku napis Czuła biżuteria i niżej Gemmae tenerae.
Zdjęcie portretowe: dr Andrzej Gierszewski

dr Andrzej Gierszewski
Muzeum Gdańska

Data publikacji 12:21

Czuła biżuteria. Z myślą o kobietach nowoczesnych i wrażliwych

22 marca 2024 roku o godzinie 19.00 w Muzeum Bursztynu, oddziale Muzeum Gdańska, odbędzie się premierowy pokaz wystawy Macieja Rozenberga. Autor zaprezentuje kilkadziesiąt autorskich projektów z kolekcji inspirowanych motywami natury, sztuką greckiego antyku, oraz nowoczesną architekturą i rzeźbą. Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających nieodpłatnie do końca roku.

Dziennikarze, którzy planują wziąć udział w wydarzeniu proszeni są akredytację. Szczegółowe informacje znajdują się na końcu komunikatu prasowego.

Projektant od trzydziestu ponad lat realizuje autorskie kolekcje, dobiera materiały i samodzielnie wykonuje każde dzieło, nadając mu niepowtarzalny charakter. Inspiracje czerpie głównie ze sztuki antycznej oraz natury, łącząc przeszłość z nowoczesnością. Jego styl rozpoznawalny jest nie tylko w Polsce, ale i za granicą. W kolekcji Macieja Rozenberga znajdziemy okazałe kolczyki, naszyjniki, czy bransolety. Wszystkie z nich wykonuje ręcznie, przy użyciu dawnych technik. Korzysta wyłącznie z metali szlachetnych – złota i srebra – które łączy z bursztynem bałtyckim, diamentami i wieloma innymi minerałami.

Pracochłonne, dopracowane stylistycznie i wykonawczo obiekty złotnicze Macieja Rozenberga spotykają się nie tylko z uznaniem projektantów i jubilerów. Przede wszystkim mają cieszyć i cieszą się zainteresowaniem najbardziej wymagających kobiet. Subtelność, szlachetna prostota, elegancja, doskonałe połączenie materiałów oraz serce włożone w każdy detal… to właśnie czuła biżuteria, którą wybierają kobiety nowoczesne i wrażliwe na otaczający je świat oraz ludzi.

Wybrane kolekcje zaprezentowane na wystawie czasowej

GALATEA – kolczyki inspirowane grecką mitologią i sztuką. Bursztynowe gemmy o kształcie kobiecych głów wyrzeźbiono pod mikroskopem przy użyciu specjalnych igieł. Dopełnieniem portretów są świetliste, linearne promienie nadające wertykalno-kolumnową formę wyrafinowanej biżuterii.

HESPERIA ARCHAIOS – Hesperią Grecy nazywali „zachodnią ziemię“, przede wszystkim Półwysep Apeniński. Kolekcja jest inspirowana odnajdywanymi w starożytnych grobowcach bransoletami o kaskadowych konstrukcjach. Bransolety i kolczyki zbudowane z młoteczkowanych, pozłacanych ogniw porównać możemy z ruchliwymi formami natury, choćby jesiennymi liśćmi drżącymi na wietrze. W zamierzeniu autora mieniące się powierzchnie bursztynowych płytek przywołują lśnienie antycznych mozaik.

L’ORFEO – głównym źródłem inspiracji były archaiczne formy biżuterii greckiej powstałe z wykorzystaniem rzemieślniczych pracochłonnych technik kucia i repusowania. Zamierzeniem autora jest rozproszenie maleńkich diamentów na powierzchni bransolety, aby tylko dyskretnie iskrzyły blaskiem. Mocując maleńkie rozproszone diamenty na powierzchni kutych bransolet autor zamierza uzyskać efekt subtelnego iskrzenia dopełniającego pierwotność i surowość całości. Formy spękane, rwane metalowej konstrukcji skrywają centralnie osadzony klejnot natury - złocisty bursztyn. 

CRATER – autor w tej nazwie przywołuje konstelację gwiazd znaną od starożytności. Seria pierścionków łączy w sobie nowoczesne, minimalistyczne wzornictwo z organiczną strukturą  bursztynu, która zachwyca swoją różnorodnością. Pierścienie szczególnie frapująco przedstawiają się w wariancie ze srebra pokrytego powłoką z ciemno-srebrnego, grafitowego, szlachetnego rodu.

ZEN ARCHAIOS – biżuteria inspirowana japońskim pojmowaniem przyrody i człowieka jako całości. Kolekcję cechuje powściągliwość w dobieraniu możliwie najprostszych środków wyrazu, a także niedoskonałości i zniszczenia, które znalazły wyraz w dwóch nieprzetłumaczalnych pojęciach: wabi i sabi.

ECHOS - seria pierścionków skupia się na kategorii estetycznej rytmu. Ostre krawędzie stycznych płaszczyzn srebra galwanicznie pokrytego rodem w odcieniu grafitowym ożywiają druzy kalcytu kobaltowego. Kształt pierścionka stanowi wyzwanie dla anatomii palca, wpisuje się w szerokorozumianą tradycję art deco.

Maciej Rozenberg – ur. w 1973 roku w Gdańsku, z wykształcenia jest jubilerem, fotografem i historykiem sztuki. W swojej pracowni tworzy unikatowe kolekcje biżuterii, które w całości – od projektu po wykonanie – wychodzą spod jego ręki. Inspiracje znajduje w sztuce dawnej, szczególnie w starożytności. Wzoruje się na dawnych technikach złotniczych, które, jak twierdzi, wciąż zaskakują swoją doskonałością. W wielu zrealizowanych projektach można dostrzec znajomości i oddziaływanie ikon sztuki zgromadzonych w najważniejszych światowych kolekcjach muzealnych. Drugą inspiracją artysty jest natura, bogactwa naturalne ziemi i połączenie człowieka z przyrodą. Jego prace są nagradzane na międzynarodowych targach i wystawach.

Czuła biżuteria /Gemmae Tenerae. Wystawa prac Macieja Rozenberga

  • Termin prezentacji: 23 marca – 30 grudnia 2024
  • Gdzie: Muzeum Bursztynu, ul. Wielkie Młyny 16, 80-8449 Gdańsk
  • Wstęp: zaproszenia, uczestnicy Amberif (poziom „0”)
  • Godziny otwarcia: muzeumgdansk.pl

Wernisaż wystawy. Informacje i akredytacja dla dziennikarzy

  • Termin: 22 marca (piątek) godz. 19.00-20.30
  • Gdzie: Muzeum Bursztynu, poziom „0”, ul. Wielkie Młyny 16, 80-8449 Gdańsk
  • Przebieg wernisażu:
    • 19.00-19.12: Część I: Widowisko światła i dźwięku połączone z pokazem mody (z udziałem tancerzy)
    • 19.12-19.45: Część II: przemowy oraz rozmowa z projektantem
      • Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska
      • Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska
      • prof. Marcin Kaleciński, Uniwersytet Gdański
      • Rozmowa z Maciejem Rozenbergiem, prowadzi Anna Sobecka
    • 19:45-19:30 Część III: Zwiedzanie wystawy i wystawy stałej w Muzeum Bursztynu
  • Akredytacje: a.gierszewski@muzeumgdansk.pl / 512 418 751
  • Uwagi: akredytowani dziennikarze proszeni są o przybycie o 18.25 do Wielkiego Młyna (wejście od strony ul. Na Piaskach)